HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Theodoros Angelopoulos - Mia aioniotita kai mia mera (Eternity and a Day - Az örökkévalóság meg egy nap)

2008.04.27. 15:46 film

Ez a film generációknak spirituális ihletet és élményt adó író és költő utolsó óráinak a története. Ebben így elvileg semmi különös nincsen, azonban a halál közelsége szembeállítja a szereplőt az életével, annak a tragédiájával, hogy nem tudott eléggé szeretni, és magára maradt. Lányával ritkán találkozik, személyét leírták, bejárónő vigyáz rá és a kutyájára, és nincs akire hagynia. Mivel elidegenült a lányától és sógorától, a kutyát ott sem helyezheti el. A kutya végül a bejárónőhöz kerül stb.

 

A történeti sík ebben a filmben fontos, mert a rendező ezen keresztül éri el a kívánt hatást. A magára maradt ember egy utcagyerekkel tölti utolsó pár óráját, egyedül maradt. Az egyedüllét oka az a kettős élet, amely a költő/író életét az alkotás és a „köznapi” élet törésvonalára helyezi. A volt felesége mindennél jobban szerette a világon, de nem tudta magát átadni ennek a szerelemnek, mert alkotnia kell. A szavak fogságában keresi a szabadságát.

A fim egyik legfontosabb vezérmotívuma annak a görög költőnek az esete, aki Olaszországban él, és a török uralom elleni harc elkezdésekor Görögországba utazik, hogy valamit ő is tegyen, „megénekelje” a szabadságért vívott harcot. A görög nyelvet görög létére (már) nem beszéli. Ezért a szegény halászszigetre visszatérve fizet a szavakért, és így tanulja meg anyanyelvét, és próbálja befejezni legnagyobb művét, azonban ez soha nem sikerül, mert hiányoznak a szavak. Hermeneutikai problémaként kijelenthető ezek alapján, hogy egy mű soha nem lesz végleges (értelmezésű), teljes, hanem mindig kell egy szó hozzá. A történet szimbolikája a műalkotás és az egzisztencia problémáját foglalja össze az alkotási folyamat szempontjából. A halál – mint az egzisztenciális kérdés, a lét egyik legfontosabb meghatározója (megszüntetve megőrzője) szembefordítja az individuumot a saját egzisztenciájával, Dasein-jával.

 

A szavak végül létet teremtenek, mert a halál előtti pillanatban ismét jelenvalóvá teszik az egzisztenciát. A szavak „megvásárlása” elengedhetetlen az autentikus lét eléréséhez. Szövegértés/értelmezés nélkül nincs autentikus lét.

 

https://youtube.com/watch?v=B110rAXet6U&feature=related

Szólj hozzá!

Címkék: a görög szavak költészet and day poetry theodoros angelopoulos eternity words dasein

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr44444402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása