HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Hiroshi Teshigahara - Suna no onna (Woman in the Dunes -A homok asszonya)

2011.05.28. 14:27 film

Jó kérdés, hogy a könyv vagy a belőle készült film a mérvadó egy szerző értelmezéséhez. A filmben elveszhet a könyv gondolatszabadsága, a film készen nyújtja a néző számára a vizuálisan értelmezett regényt.

 

A tartalom szempontjából viszont mindkettő megadja az értelmezés lehetőségét.

 

Abe Kobo szabadság fogalma tartalmilag két részre bontható, viszont formailag (a mű értelmezése tekintetében) egy harmadik lehetőséget is felvet egy pusztán intellektuális szabadság irányába.

 

 

1.

 

A mindennapjaiból kiragadt ember kétségbeesik, ha nehezebb körülmények közé kerül. Úgy érzi, hogy megfosztották szabadságától, belekényszerítették egy csapdába, és ez ellen minden erejével tiltakozik. Szabadulni szeretne a csapdából, de a menekülési útvonal nem áll rendelkezésre a számára. A homoklapátolás mononotóniájában és a homok által átjárt élettérben szerencsétlennek érzi magát.

 

A rabságra itélt ember azonban egy idő után kezd beleszokni a helyzetbe, és talál magának új értelmet, ami valami felfedezését/létrehozását, vagyis a kreativitást jelenti. Ebben a kontextusban a szabadság egyik alapfeltételeként Kobo a kreativitást, a monoton munka melletti újító szándékot, fejlesztést látja. A monotoniára ítélt ember nem szabad, de ha a monotónia mellett az embernek lehetősége van arra, hogy valami egyebet is tegyen, akkor szabaddá válhat, függetlenül attól, hogy éppen hol tartózkodik.

 

Tehát a szabadságot nem a jólét vagy a könnyebb lét jelenti, hanem az ember létben betöltött újító szerepe.

 

2.

 

A rabságra ítélt ember elfelejti, hogy tulajdonképpen mi is a szabadság, és azt gondolja, hogy a rabságban is szabaddá válhat. Aláveti magát a rendszernek, és abbahagyja az ellene való lázadást, és beleolvad a rabságba. Ilyen értelemben elfelejti, hogy mi a szabadság, és olyan passzivitásba zuhan, vagyis oly mértékben kiürül, hogy nem akar többé szabad lenni. Halogatja a visszatérést, úgy érzi, hogy később is “ráér” visszatérni a szabad világba.

 

Ezt akár börtöneffektusként is értelmezhetnénk, hiszen köztudott, hogy a hosszú ideig fogva tartott személyek visszakivánkoznak a börtönbe, nem tudnak mit kezdeni magukkal a szabad életben.

 

3.

 

A szabadság abban rejlik, hogy az értelmező többek között szabadon választhat a fenti két értelmezés valamelyikéből. Kobo nem diktál, és nem kíván semmilyen magasabbrendű kijelölést végrehajtani. Talán ez az a mozzanat, ami valóban megteszi a lépést a szabadságnak mint szabadon értelmezhető műnek az értelmezése irányába.

 

Szólj hozzá!

Címkék: tartalom a szabadság the forma in no értelmezés homok abe woman suna asszonya hiroshi dunes kobo onna teshigahara kôbô

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr82938798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása