HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Joel Coen - Fargo

2013.05.05. 00:08 film

Amikor a film valós történetre utaló felirattal kezdődik, az ember hajlamos rá, hogy komolyabban vegye a történetet, és a „valóságot” keresse benne, és ne csak a fikciót. [A film nem alapszik valós történeten, hanem csak felhasznál valós történeti elemeket].

Viszont az, hogy mi a valóság igen csak relatív, mert a rendező ravasz módon feldolgozott és összekuszált funkcionális valóságot mutat be. A valóságra alapuló történet nem a triviális valóság leutánzása, hanem egyféle társadalmi és emberi magatartás-valóság kritikai bemutatása. Ettől a filmtől ne várjuk el azt, hogy végigkövet vagy leképez egy egyszer már megtörtént eseményt. Nem szándéka a „történeti”, a tényekhez ragaszkodó bemutatás: valóság-mozaikokból épül fel.

A filmben az amerikai társadalom végtelenül felületesként, naivként, kommunikációs problémákkal küszködőként jelenik meg. Nincsenek nagy mélységek, hanem csak felületesség, és a nagy amerikai álmon belüli közös üresség van jelen. A szereplők nagy része kicsinyes, kispolgári, unalmas és a pragmatista, üzlet-szerű mentalitás által meghatározott. Nincsenek közöttük igazi kapcsolatok, még a szorosnak tűnő kapcsolat is rendelkezik valamilyen ürességgel. A televízió az a "médium", amely összeülteti a házastársakat. A társadalom értékrendjének az alapja az üzlet és a pénz, minden más másodlagos, az előző kettőre épülő szerepet kap.

Az autonóm ember mint individuum a filmben nagyrészt negatívként jelenik meg, egyrészt frusztrált, elnyomott személyek képében, másrészt pedig alávaló, érzéketlen, pénzéhes, gyilkolni is képes személyekként. Ez az ember tulajdonképpen nem ember, hanem egy ragadozó, aki csak a saját érdekeit tartja szem előtt, és azokban sem bízhat meg, akiket megbíz egy feladattal.

Természetesen a negatívként bemutatott társadalom és emberi természet egymásra épül, egymás negativitását erősíti, nem választható külön. Az ilyen társadalom ilyen egyéneket szül, az ilyen egyének pedig ilyen társadalmat hoznak létre.

Szólj hozzá!

Címkék: társadalom valóság egyén Joel Coen Fargo

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr755281537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása