HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Stanley Kubrick - A Clockwork Orange (Gépnarancs/Mechanikus narancs)

2008.09.15. 18:53 film

A film kettős kritikát jelent. Egyrészt kemény kritikája a rosszul értelmezett individualizmusnak, másrészt kemény bírálata a politikának mint mindent uralni igyekvő totális rendszernek.

A film két részre osztható.

Az első részben magából kifordult világot láthatunk, ahol az erőszak, közönségesség, őrület dominál, ahol az egyén értékvesztése teljesen elfajult cselekedetekhez vezet. A fékezhetetlen erőszak olyan társadalom felé irányul, amely kétszínű, képmutató, romlott, amely a támadást végzőnek nem kínál alternatívát, vagyis semmivel sem jobb, mint a nihilbe veszett támadó és lázadó generáció. Az első részben felbomlik a szemantika, a szemantikai tárgyat felülírja a szintaxis, a fenomének kavalkádja, a hivatkozható alap hiánya. A szereplők saját szavakat használnak, amelyeket csak ők értenek, ezzel is jelezve elfordulásukat mindennemű társadalmi kötöttségtől. Az így elért „szabadság” látszólagos, mert tulajdonképpen nem választás, hanem az erőszakos ösztönök elszabadulása, amely nem kínál alternatívákat. Egy olyan korszak szimbóluma, amely a modernitástól elfordulva megküzd a posztmodern kihívásával.

Azonban a film ezzel nem lenne teljes, az igazi kritika elveszne, mert csak egyik oldalt bírálná. A teljes képhez szükség van a második részre, amely a totális politika és hatalom mint mindent behálózó rendszer kritikája, és ezzel együtt az előbbiek által manipulált társadalomé is. A manipuláció és ellenőrzés leginkább a szabadság mint választás megszüntetésével érhető el. Ha elvesszük a választás lehetőségét az egyénektől, akkor homogén közeggé olvadnak össze, és a hatalom eszközévé válnak. A bűn kiirtásával a szabadság elveszíti értékét, és az individuum politikai játékok részévé válik.

[Az, hogy a film ellen vehemensen tiltakoztak, mondhatni jó ideig betiltották, az pontosan a társadalmi manipuláció eredménye. Az un. erőszakosság miatti felháborodás kimondottan jól mutatja, hogy a társadalmi rendszer képmutatásra, felületességre, látszólagos moralitásra és manipulált értékekre épül. A betiltás annak a bizonyítéka, hogy a társadalom nem vette észre az eléje rakott tükröt, a támadott személyek romlottságát és inautentikus létét.]

A film sötét jövőképet fest, amelyben az egykori közellenségből barát lesz, ha szolgálja a politikai célt. A politika mint a legsötétebb erő jelenik meg, a politikának nincsenek morális alapelvei, minden csak a hatalom megszerzésére irányul az eszközök megválogatása nélkül. A közvélemény megfelelő formálásával a rossznak ítélt politikai erőből kis idő alatt mindenki által megszeretett, és ezáltal megszavazott erő válik.

 

3 komment · 1 trackback

Címkék: a orange narancs stanley kubrick gépnarancs mechanikus clockwork

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr45664899

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: lecturas para niños de primaria con autor 2018.09.06. 23:02:29

Első lépések az Androiddal: Bejelentkezés a Google Fiókba - Telefonközpont

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2008.09.28. 07:53:42

Ez még mindig egy igen jó blog, és bbjnick még mindig olvassa:-)

És most, engedelmeddel, hozzá is szól:-)

Furcsa film a Gépnarancs. Én kifejezetten viszolygok a "filmes erőszaktól, kegyetlenkedéstől", de ebben a filmben dramaturgiailag "indokoltnak" érzem. Ki van ez a film találva, kérem!

Ugyanakkor: nem rég olvastam, hogy - egy idő után - maga Kubrick tiltatta le ezt a filmjét - ha igaz, életében nem is vetít(h)ették -, mert túlságosan (indokolatlanul) erősnek érezte.

Nem egyszerű dolog az alkotói felelősség:-)

film 2008.09.28. 15:31:33

Szia!

Igen, nem egyszerű dolog az alkotói felelősség. Azonban az alkotó nem vádolható a felkészületlen befogadóért, vagyis nem tehet róla, ha félreértelmezik és csak az erőszakos oldalát emelik ki a filmnek. A film csak koherens egészként szabad értelmezni, kiragadott jelenetek alapján valóban "veszélyesnek" tűnik.

Egyik kedves barátom szerint a film arra is rámutat, hogy bármennyire is szeretnénk kendőzni, az erőszak az élet, emberi természet része, mégha elfojtva is tartogatjuk magunkban.

A legjobbakat.

E.

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2010.11.09. 15:54:51

@bbjnick: Kubrick összes filmjének kelet-európai /vasfüggönyön túli/ vetítését tiltotta meg. Továbbá egy-egy gyenge korai munkáját próbálta eltüntetni (pl. a Félelem és vágy címűt).
süti beállítások módosítása