HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Elia Kazan - A Face in the Crowd (Arc a tömegben)

2015.05.27. 19:21 film

Ez a film pontosan az a film, amely az amerikai (globális) médiaépítéssel és a tudatos manipulálással foglalkozik, és ne feledjük el, hogy mikor készült (1957). Döbbenetes tükröt állít a média, és ebben főleg a TV elé, pontosan felvázolja azt, ami elkezdődött és napjainkra megvalósult a TV és a média világában.


Ebben a világban egyrészt kell a húzóember, akit szeretnek, aki meg tudja szólítani a tömegeket, és kell a nézettség, amellyel mérhető, hogy a manipulálás mennyire sikeres.


A húzóember vagy a showman ebben a világban hatalmas szerepet kap, nagy hatalmat szerez, rajta múlhat a közvélemény beállítódása és azon témák felvetése, amellyel a közönség esetén elért beállítódás fenntartható. Természetesen a showman szerepe túlértékelt, mesterségesen felépített, megrendezett, a stúdióban ülő közönség irányított, megfelelő pillanatban tapsol és megfelelő pillanatban nevet. A precízebb hangulatfokozás érdekében az a közönség a későbbiekben kiváltható a taps- vagy nevetőgéppel, sebészeti pontossággal határozva megy így, hogy a tömeg mikor nevessen, szomorodjon el vagy jusson el egy konkrét „felfedezéshez”.


A showman abban az álomban ringatja magát, hogy minden rajta múlik, kikerülhetetlen, megkerülhetetlen, ő maga sem látja, hogy csak egy jól használható láncszem egy kusza de határozott célokkal bíró gépezetben, és bármikor lecserélhető, ha árt az üzleti és politikai érdeknek.


A tömegek viszont egy álmot kergetnek, nem hajlandók belegondolni abba, hogy a showman esetleg hazudhat, megjátszhatja magát, és csak a siker, a hatalom és a pénz érdekli. Amikor kiderül a showman valódi lénye, a tömegek abban a pillanatban elfordulnak tőle, és egy másik „feddhetetlen” showmant keresnek, elfeledve ezáltal, illetve megerősítve, hogy saját maguktól fordultak el, saját hiszékenységükkel teszik nevetségessé magukat.


A film megnézése után az ember úgy érzi, hogy egy döbbenetes átverés része, amelytől nem biztos, hogy tudja magát függetleníteni, bármennyire is próbál belátni a dolgok mélyébe, gondolkodni, elemezni. Ha elvetjük az „összeesküvéseket”, akkor is egyértelmű, hogy van véleményformálás és manipulálás: a tömegeknek azt mondják el, amit hallani akarnak, vagy legalábbis azt, amit a nagy részük hallani akar, mert a kisebbségi vélemény nem jelent problémát a demokrácia számára. A TV és a média eszközeivel a tömeg bábként irányítható. A tömeggel el kell hitetni, hogy értékes, jól dönt, jó az ízlése, és joga van jól érezni magát. A többi már megy magától.

Szólj hozzá!

Címkék: Elia Kazan A Face in the Crowd Arc a tömegben tömeg TV média hatalom manipuláció irányítás

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr977496790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása