HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Krzysztof Kieslowski, Amator (Amatőr)

2008.01.24. 04:50 film

Hogyan lesz egy szürke mindennapokat élő emberből megszállott? A szovjet éra egyik legjobb filmje, a kommunista Lengyelország érdekes torzója.

A főszereplő a gyereke születése miatt vesz egy kamerát, a szovjet ipar műremekét, és elkezd filmezni, csak úgy, önmagának, és szép lassan rájön(nek), hogy tehetséges. Felveszik propagandistának, párt- és üzemi események fő kamerásának, aki a propaganda és a szocreál korlátai között is alkot. Díjakat nyer, szépen elindul a karrierje, de közben tönkremegy a házassága, mert - és itt Kieslowski nem hagyja ki a nőkkel járó problémát - a feleség nyugodt panelpatkány életet szeretne élni, és egyszerűen elhagyja őt.

Nem csak az alkotói láz filmje, hanem erős társadalomkritika is, hiszen a kommunizmus látszólagos „tehetségpártoló” allűrje mögött kemény valóság található. Egyrészt az újdonsült kameraman tehetsége nem elég a „felsőbb körökbe” történő beilleszkedéshez, hiszen az őt felkaroló művésznő egy csók után kilép az életéből, és visszavonul a varsói filmesek/művészek világába. Másrészt a kameraman tehetségét lehetőleg szociográfiai riportokra és párteseményekre korlátozzák, hiszen ezáltal érhető el a felette gyakorolt kontroll. Amikor a gyárban 25 éve dolgozó rokkant törpéről készít filmet, a televízió bemutatja, azonban a gyárigazgató elvtárs nem fogadja kitörő örömmel a dolgot. Kieslowski azért zseniális, mert ebbe a látszólagos diktatórikus igazgató figurába beépíti az élesen és tisztán látó technokratát is, aki felismeri, hogy a bekerülés a médiába felhívja a figyelmet a városra és az addig békésen létező üzemre, ami nem feltétlenül jó.

A film nagyon sok szálat nyitva hagy, magában foglalja az alkotó individuum problémáját az őt körülvevő laikus szemlélődőkkel szemben, a létrehozott alkotás elidegenedését és az alkotó transzcendentális mivoltát vagy akár önmagából való kilépését. A filmezés miatt kameraként kezd látni, látását a kamera zseniális és egyben borzasztóan korlátolt világába helyezi.

A mester hazatér, az üres ház fogadja, filmezni szeretné a szokásos panelrengeteget, majd leül, maga felé fordítja a kamerát. Itt Kieslowski elvágja a szálat, befejezi a filmet, és a sötét képernyőn még néhány másodpercig ott látjuk Filip visszamaradt képét.

 

https://youtube.com/watch?v=S2XjmxMwSyo

Szólj hozzá!

Címkék: lengyel kamera amatőr amator krzysztof kieslowski

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr22309489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása