HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Roman Polanski - The Tenant (A bérlő)

2008.01.28. 04:00 film

A film a szabadságról, a bérházak sötét hangulatáról, a bérházban lakó szomszédok terrorjáról, rosszindulatáról, gonoszságáról és aljasságáról szól, és arról a szenvedő alanyról, aki hagyta magát legyőzni.

A film Párizsban játszódik, egy fiatalemberről szól, aki albérletet szeretne keresni Párizsban, olcsón de mégis jó helyen.  Polanskinak ez a filmje a cselekményben, a suspansban éri el a hatását, a történet szövögetése élezi ki az egész helyzet drámaiságát.

 Íme a cselekvési pontok röviden, szubjektíve:

-          Albérletkeresés, találkozás a gondnokkal, megegyezés, ideiglenes albérlet (az előző lakó kórházban van, és kiugrott az ablakon. Amíg meg nem hal, nem lehet az övé véglegesen az albérlet. A lakók szerint meg fog halni)

-          Látogatás a kórházba, találkozás az előző lakó batárnőjével, a lakó halála

-          Első probléma: házavató buli, a szomszédok csendre vágynak, és a gondnok szemet huny a dolog felett

-          Problémák: folyamatos kémkedés, csendháborítás miatti feljelentés, francia rendőrség (a lakó CSAK francia állampolgár, egyébként nem francia, tehát gyanús elem)

-          Váltás: a lakó megőrül, rémeket lát, fegyvert vásárol, nőnek öltözik (egy ideje), azonosul az előző lakó sorsával.

-          Kiugrik az ablakon női ruhában, de az udvari tető megfogja, csak összetöri magát, nem hal meg. Felmegy és ismét leugrik, ekkor már sikeresen. A szomszédok végignézik a sztorit.  Szerintük már az elején is gyanús volt az új bérlő.

Ez a cselekvéslánc teszi a filmet kiemelkedővé, igazi Polanski alkotássá. A film nemcsak a szabadság keresése egy gyenge psziché esetén, hanem egy normális ember megőrülését mutatja be a társadalmi kontextuson belül. A bérház akár szimbólum is lehet, inkább a szabadság elvesztése a tét, a gyenge individuum szétesését bemutató gyengeség. A filmben felvetett problémára az erős egyén a válasz, aki képes szembeszállni józan fejjel mindazzal, amit a gonoszság és a pszichés terrorviselés jelent. A hős nem elég erős ehhez, magába fordulása a szabadság realitásának az elvesztését jelenti.

 Ami Franciaországot illeti, az idegengyűlölet is szerepet játszik hősünk bukásában. Hiába francia állampolgár, akkor sem fogadják be soha, és gyanús elemnek számít. A film nem mai darab, de a Polanksi által felvetett Franciaország problémája nem sokat változott. Emlékszem, amikor a franciáknál úgy tekintettek ránk, mint valami alja alsóbbrendű népségre, akik megzavarják a vidéki felsőbbrendűségüket.

https://youtube.com/watch?v=mAUXLwIdTFA

Szólj hozzá!

Címkék: roman polanski bérlő tenant

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr70314328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása