HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Michelangelo Antonioni – Blowup (Nagyítás)

2008.10.13. 13:06 film

Számos egyéb nyitott értelmezési kérdés mellett a film kardinális pontja a műalkotás létének problémája. Julio Cortázar novelláját feldolgozva Antonioni bemutatja a műalkotás létrejöttének folyamatát, és a műalkotásnak mint értelmezést megnyitó eredménynek a szubjektumból származó és a szubjektum nélkül nem létező létét.

A filmben Antonioni a tér problémáját feszegeti, a jelenetekben a tér folyamatosan megosztott, elvágott. Ezt a teret a filmen mint műalkotáson belül a fotós mint műalkotó állítja le/bontja meg. Antonioni számára nagy kérdés, hogy a film mint mozgókép (mozgó tér) hogyan képes megragadni a fényképet mint leállított teret, a tér egy pillanatát. A fénykép időn kívüli, a film akarva-akaratlanul is követ egyféle idősíkot.

Mind a film, mind pedig a fénykép vágott valóságot mutat be. Az „egyszerű” percepció esetén a valóság közé csak a priori kategóriák ékelődnek be, az egyszerű percepció térbe és időbe helyezett valóságképe még nem műalkotás. A műalkotás létrejöttéhez a valóság „megvágása” szükséges.

A műalkotás pontosan azért rendelkezik külön léttel, mert túlmutat a megszokott, a percepció által érzékelt valóságon. Az a műalkotás, amely értelmezhető, vagyis nem a valóság „leképezése”, hanem a valóság fenomenális/fenomenológia megközelítése. Ha a hegeli szellemfilozófia oldaláról közelítünk, akkor azt is mondhatjuk, hogy a film rámutat arra, hogy a művészet a szellem megnyilatkozása, amelyet most ne metafizikai, hanem fenomenológiai értelemben értsünk. A műalkotás fenomenológiai valóságot hoz létre, és ha az érzékelő/percipiáló alany szempontjából tekintünk rá, valóságnak is tekinthető vagy: a valóság nem létezik az individuum valósága nélkül (Berkeley, Kant és később Husserl és a transzcendentális redukció).

[A fényképezés megjelenésekor számos vita volt arról, hogy a fotó az már csak egyszerű leképezés, mert a kémiai anyagon megjelenik a világ lenyomata. Cortázar novellája és a film éppen arra mutat rá, hogy nem az eszköz a fontos, hanem az eredmény].

A műalkotás – és ez már egy nagyon erős művészetszemlélet –egymásra tevődő síkokból álló terekből képződik, egymásra tevődő síkokból álló tereket jelenít meg. Ebben az értelmezésben a térben fellelhető tárgyak egyféle koordinátarendszerben, pontrendszerben, mátrixban (nem Hollywood!) helyezkednek el, és a műalkotás/műalkotó szabadsága bizonyos koordinátapontok eltávolítása a rendszerből, vagy hozzáadása ahhoz.

Az igazi művész az, aki fenomenológiailag létrehozza a valóságot, és szabadsága is ebben rejlik. Amikor a külső világ „valósága” lényegtelenné válik, akkor születik meg a műalkotás, és akkor jön létre a művészi alkotás szabadsága.

 

Szólj hozzá!

Címkék: michelangelo antonioni julio blowup nagyítás cortázar

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr13711464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása