HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Almodovar újranézve

2015.05.27. 19:25 film

„Rossz nevelés”: kiváló képi világ, jó karakterek, a gerinctelenség mély bugyrai, itt senki nem jó és nem rossz, hanem valahol a kettő között található.

Az „Eleven hús” a beteljesedés filmje, amelyhez hosszú út vezet. Ez az egyik legjobb Almodovar film, mert itt egy egyén kibontakozásának és kiemelkedésének képessége követhető nyomon, még ha az oda vezető út kimondottan rögös és a szokásos almodovari fordulatokkal tűzdelt.

A „Tűsarok” c. film még azonos című rovatot is indított a magyar médiában, mert Almodovar lovat adott a feminizmus alá, ami teljesen jogos. A film egy nagyszerűen összerakott, élénk színvilágú és erős témákat feszegető film. Egy dolog azonban rejt magában egy veszélyt, egyféleképpen feljogosít egy – nem csak jogi értelemben vett – bűn elkövetésére a bűn miatti valódi megbűnhődés nélkül.

Természetesen lehet nagyon szimbólikusan is értelmezni az almodovari retorikát, és “univerzalizálni” a bűn és a bűnhődés problémáját egyféle kontextuális (nő és férfi viszony) relativizálással, illetve (anya és lánya közötti viszonyból fakadó) jóvátételi relativizálással.

Az almodovari életmű frissebb darabjai viszont már kezdenek szakítani ezzel a radikális látásmóddal, és sokkal árnyaltabb képet festenek a nemek közötti viszonyokról és szerepekről. A „Bőr amelyben élek” és az „Elrontott ölelés” retorikája visszafogottabb, de éppen azért nagyobbat üt, mint a korábbi filmek kissé erőltetett „gender” irányvonala.

Szólj hozzá!

Címkék: Almodovar

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr247496830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása