HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Philip Kaufman - The Unbearable Lightness of Being (A lét elviselhetetlen könnyűsége)

2008.10.24. 12:07 film

Kundera híres regényének alapján készült, de önmagában is megálló film. A cselekményszál összetett kérdésköröket jár körül, amely hozzávetőlegesen a következő két fő pontra osztható: 

Esztétikai/egzisztenciális aspektus

Az élet esztétikai felfogását jelenti, ahol az élet tulajdonképpen az élvezetek hajszolása. Ebbe nem fér bele a hűség, nincsenek meghatározó irányelvek, hanem az ösztönök dominálnak, az esztétikai individuum kiteljesedéséhez a szexualitás alapvető eszköz. Az egzisztencia lényege az egyén esztétikai életmódja, akárcsak pl. Kierkegaard „A csábító naplója” c. írásában (valószínűsíthető, hogy maga Kundera is ebből indult ki a regény megírásakor). Az esztétikai alany élete a magánszféra szabadsága is egy szabadság nélküli világban.

Politikai (de nem csak) aspektus

Az esztétikai alany véleményt nyilvánít, és ez elindítja üldöztetésének lavináját.

Oedipus amikor megtudja, hogy akaratán (tudtán) kívül megölte az apját és feleségül vette saját anyját, a terhet nem képes elviselni és megvakítja önmagát. Oedipus tulajdonképpen nem felelős a bűneiért, hiszen tudtán kívül tesz elvetendőt. A film értelmezése szerint az igaz ember, akinek van tartása és öntudata, rajta nem múló dolgok miatt is lelkiismeretre ébred, és magáért az eredményért is képes elítélni önmagát, nem törődve azzal, hogy tulajdonképpen ártatlan. Vagyis az eredmény önmagában olyan sokkot okoz az egyénben, amelyre valamilyen módon válaszolnia kell.

Oedipus példája akkor nyer igazi értelmet, ha a kommunista rendszer zsoldosaira gondolunk, akik azzal védekeznek, hogy nem tudtak a sztálini és az egyéb gyilkosságokról, és ezért ártatlannak vallják magukat. És ezek a kommunisták tulajdonképpen nyugodt lelkiismerettel mulatoznak tovább és szolgálják a történelem egyik legnagyobb hazugságát. Nos, az ilyen elvtársakat nevezi a film/főhős gazembernek, mert egyrészt nem képesek az oedipusi lépésre, másrészt pedig álláspontjuk hazug állásponton alapul, mert vagy tudtak a gyilkosságokról, és csak hazudják, hogy nem tudtak róla, vagy nem tudtak róla, de ebben az esetben azt mondani, hogy a nem-tudás felmentő erejű, az gazemberre vall.  Az igaz ember legalább kiábrándul és magába fordul, elfordul attól a rendszertől, amelyben hitt, és elismeri, hogy a rendszer csak elnyomással képes fennmaradni, és nem kér belőle.

Ennek alapján az igazság felismerése után a nem gazember kommunistának ki kellene kaparni a saját szemét. Ehelyett behívja az oroszokat és leveri a szabadságot.

Az osztályellenség a forradalom leverése után olyan világba csöppen bele, amelyben lefokozzák, amelyben a túlélésért mindenki behódol, amelyben a gyávaság jelenti a túlélési lehetőséget. Az igaz ember ebben a helyzetben inkább vállalja a lefokozást, és megtartja szabadságát és individuális méltóságát, és agysebészként eltakarítja az uralkodó osztály szemetét. Mindezt olyan könnyedséggel, hogy az már elviselhetetlen.

 

Szólj hozzá!

Címkék: a szabadság the lét of milan kommunista kundera esztétikai egyén philip kaufman gazember unbearable lightness being elviselhetetlen könnyedsége

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr51729601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása