HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Luis Buñuel - Viridiana

2008.11.15. 17:09 film

A Tristana című későbbi film alapja is lehetne, azonban Buñuel ekkor még egy kevésbé kiforrott, viszont annál ütősebb filmet alkot. Az unokahúg téma csak a film első részében dominál, utána Buñuel „kiírja” a nagybácsit a történetből, és egy másik téma tárgyalását vezeti be és bontja ki. A film szerkezete emiatt kissé tagolt, szétszedett, ugráló.

A filmben az idealista ember vagy az idealizmus vége látható, és a folyamat bemutatja a realista vagy pesszimista ember kialakulását, mintha ezt egy történeti síkon keresztül ragadná meg (lásd polgárság majd proletárdiktatúra).

Viridiana hisz a szeretet és a megváltás erejében, a jó erkölcsben és a segítségnyújtásban mint életcélban. Komolyan veszi a hivatását, és bár valamelyest érthető okokból nem megy el apácának (és ezzel elindul az idealizmustól a cinikus, szemlélő, be nem avatkozó realizmusba haladó úton/lejtőn), életét felteszi a szegények megsegítésére.

Buñuel azt a fajta idealizmust bírálja, amely a proletárokból stb. jól nevelt polgárokat szeretne faragni, akik a megélhetésüket kemény munkával és önmaguk értékrendjére irányuló egyféle elhivatottsággal biztosítják. A proletár vagy a csőcselék ábrázolása Buñuelnél hihetetlenül kegyetlen, ám ha belegondolunk a proletárforradalom győzelme utáni állapotokra, a meglévő művészeti, kulturális stb. értékek megsemmisítésére vagy az értékek fel nem ismerésére, akkor a kritika jogos. A filmből az a tanulság vonható le, hogy a társadalmi dolgokba nem lehet külső hatásra, erőszakosan és főleg ideológiával túlfűtve beavatkozni. A proletár nem akar polgárrá válni, ezért a polgári rendbe történő bevonás erőltetése eredménytelen, és végül abba a kézbe harap bele, amely enni ad neki. Buñuel szerint a romlottság felszámolásához nem elég a jó szándék és a nagyon komolyan vett keresztény értékrend. A társadalmi osztályok között nagyon nehéz a közvetlen átjárás.

A film cinikus képpel zárul, amelyben Viridiana nem szeretne egyebet, mint az eszméből történő kiábrándulás után teljesen elfeledni korábbi önmagát.

[Mindazok ellenére, hogy a filmet kereszténységgyalázás miatt betiltották, maga a kereszténygyalázás nem annyira erős, mint amennyire azt az egyház felkapta. Jelen van a kereszténység ironizálása, de meggyalázása nem, de csak akkor, ha tudunk a sorok mögött olvasni. Azt mondhatnánk, hogy a kereszténység ebben a filmben a Buñuel által elvetett idealizmus egyik formája]

 

Szólj hozzá!

Címkék: luis buñuel viridiana

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr29770563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása