HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Kim Ki-duk – Shi gan (Time - Idő)

2008.12.31. 13:08 film

Mondják, hogy Dél-Koreában szinte hobbivá vált a plasztikai műtét. Kim Ki-duk filmje erre reflektál, és bemutat nekünk egy olyan világot, amelyben az egyén hamis értékrendek alapján ítéli meg saját magát, és mindebbe azokat is magával rántja, akik viszonylag a normalitáson belül próbáltak maradni. A film tulajdonképpen egy modern tragédia.

Az arc identitást hordoz, ha az arc eltűnik, eltűnik a személyiség. Mindez roppant érdekes megközelítése az individuum problémájának, mert elsőre azt gondolnánk, hogy az arc csupán egy járulékos tulajdonsága annak a szubsztanciának, amelyet individualitásnak vagy egyéniségnek gondolunk. Kim Ki-duk filmje bebizonyítja, hogy az individuum ilyen fajta értelmezése tévút.

Kim Ki-duk szerint ha az individuum egyik (fő) összetevőjét megbontják, akkor az individuum csorbul. Az arc módosításával a megjelenése más lesz, és az mindenképpen hatni fog az individuum belső létére is. A filmet végignézve rájövünk arra, hogy egyéniségünket saját képünk/felismerésünk határozza meg, mert az egyéniség nem szakítható el attól, ahogyan a társadalom tagjai/barátok stb. látnak minket. Kim Ki-duk individuuma nem monikus, magába zárt individuum, hanem nyitott, társadalmi stb. szerepekben kialakuló (fenomenológiai) individuum. A film valamilyen szinten képes feloldani a husserli fenomenológia monikus individuumának problémáját azáltal, hogy társadalmi fenomenológiát hoz létre, vagyis a fenomenológiai individuumot társadalomba mint fenoménbe helyezi.

Ha továbbvisszük a fenomenológiai értelmezést, akkor a fenomenológiai értelmezéshez hűen kimondható, hogy az individuum nem egy előre adott egész, hanem kialakult/kialakuló egész, amelynek egységéhez több tényező járul hozzá, és a tényezők egyikének a hirtelen változása megbonthatja a személy egyensúlyát.

Kim Ki-duk nagyon keményen bírálja az értékét vesztett, külsőségekre épülő társadalmat, a látszategyént, a sztárolt és hallhatatlanságot ígérő világot. Ebben a világban az arc elvesztése nem hoz megoldást, hanem további szakadékokba taszítja az egyént, depresszív tudattá alakítja. Az új énjével elégedetlen, és újabb műtétben látja a kiutat, hogy elbújhasson önmaga és a társadalom elől. Ezzel elindul egy végtelen regresszus, amelyben az egyén teljesen eltűnik.

 

Szólj hozzá!

Címkék: arc társadalom time idő műtét plasztikai kim individuum shi ki duk gan fenomén fenomenológia

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr27850221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása