HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Takeshi Kitano - Dolls (Bábok)

2009.12.31. 16:34 film

A film megértésének kulcsa a kezdő, bábjáték jelenet. A japán bábjáték az európaiak számára először érthetetlen, de egy kis idő után nyilvánvalóan látható a – legalábbis a saját fogalmainkkal meghatározott – lényege. A bábjáték kettős valóságot jelent, és nem pusztán azért, mert azt gondolnánk, hogy a színfalak mögött található a bábszínész, aki a bábot mozgatja, mint ahogyan ez nálunk bevett szokás, hanem azért, mert a báb és a bábszínész együttesen jelenik meg, és a báb és a bábszínész összehangoltan mozog, kiegészíti egymást.  A japán bábjáték egy teljesen más színház koncepciót képvisel, és egy egységes harmóniaként értelmezhető, ahol a bábszínész, a báb, a történetet énekelve mesélő személy, a zenész és a (csuklyás) segédek.

 

Az élet mint bábjáték, vagy az élet mint a bábjáték részévé válás lehetősége erős kísérlet egy olyan létfogalom kidolgozására, amelyben a (japán) bábjátékba való belépés egy új minőséget is jelent. Elsődlegesen a "Bábu vagy" (KFT) kijelentés visszataszító lenne egy európai kultúrkörben értelmezett báb-színház kontextusában, azonban a japán báb-játék kontextusában előjön az a létminőség, amely az európai báb-ból hiányzik.

 

Megkockáztatható, hogy az európai bábszínház mint „Bábu vagy” értelmezés csupán lázadó, ám a feloldásra képtelen álláspont. Jó indulási pont, azonban ha megáll a lázadásnál, ott is marad. A film története alapján a(z) (európai) bábu-létből kitörni akaró egyén eléri azt a báb-állapotot, amely már értéket teremt, vagy más lét-szférába jut, szintézist hoz létre. A film esetében azt az állapotot a vezekléssel, a beismeréssel lehet elérni, amikor az egyéb hagyja azt, hogy a bűne miatt tehetetlenné váló ember átvegye felette az uralmat, lehetővé téve ezáltal, hogy gondozhassa őt. A szintézis eléréséhez, vagy az eggyé váláshoz feltétel nélküli feladás szükséges.

 

Szólj hozzá!

Címkék: szerelem szeretet kitano szintézis bábok feltétel nélküli dolls bábjáték bábszínház takeshi

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr531635473

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása