HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Ming-liang Tsai - Bu san (Goodbye, Dragon Inn - Viszontlátásra Sárkánykocsma)

2009.11.04. 13:52 film

A művészet vége és a film vége tematika kissé elcsépelt szerintem, mert a művészet és/vagy a film a megszűnés helyett folyamatosan átalakul, ahogyan szerepe is.

 

Ami viszont fontos, az a taiwani rendező filmről és moziról alkotott képe, és mindaz, ahogyan ez egy filmen belül megjelenik mint egyféle önreflexió.

 

A rendező számára a film egyik legfontosabb része az, ahogyan megragadja a teret. A mozi épületén belül van a mozin belüli és a mozin kívüli tér, amely között látszólag szabad az átjárás, azonban a tér útvonalakkal és zárt szakaszokkal korlátozott.

A moziterem dekadens hangulatú, akárcsak az egész mozi épülete. Befolyik a víz, mindenhol a pusztulás jelei láthatók, egyféle kiöregedett valami végét látjuk. A vetítés elején még van közönség, azonban egyre kevesebb és komor ember marad végig a történelmi tematikájú filmen. A film azt szimbolizálja, hogy a filmnek mint művészetnek a szerepe egyre inkább csökken, már nincs rá igény, és pusztulásra van ítélve.

 

[Az a kérdés, hogy milyen szempontból hiszünk ennek a képnek, mert a klasszikus, „unalmas és vontatott” művészfilmek világa lecsengőben van, viszont a valamilyen mondanivalóval vagy tanulságos történetet tartalmazó filmek világa - legtöbbszöri felületességük ellenére - reneszánszát éri. A film a túléléshez ebben a kontextusban nem szakíthat a populárissal. A rendező azonban ezt a lehetőséget elveti, és inkább megöli a filmet.]

 

A dekadens és kissé önsajnáló gondolatvilág mellett, ami kifejezetten konstruktív ebben a filmben, az maga a térsíkok használati módja. A kameraállás mindig elválasztott teret bemutató kameraállás, amely egyféle duplikátuma a film és a valóság közötti határnak vagy a kamera és a tárgya közötti határnak. A térsíkban mindig van egy kisebb, és mindig van egy nagyobb tér, amely folyamatosan a két szféra közötti különbségre akar utalni, azt kívánja megerősíteni, hogy a két „valóság” valóságtartalma nem ugyanaz.  Ez majdnem végig így van, azonban talán az egyik jelenet adhat egyféle értelmezési lehetőséget a rendező által alkalmazott beállításokra, ugyanis ott a mozivászon van a nagyobb térben. Ez vagy véletlen beállítás (bár úgy tűnik mindennek megvan az oka, ezért mégsem lehet véletlen), vagy azt az értelmezési lehetőséget nyújtja, hogy a film több lehetőséget rejt magában, mint a valóság. Ez nem is lenne annyira kiemelkedő megállapítás, de ha azt mondjuk, hogy a filmben a földi lét korlátai kitágíthatók, akkor azt is mondhatjuk, hogy a film (és tágabb értelemben a művészet) tulajdonképpen a szabadságot jelenti. Ezért ha ebből a szempontból folytatjuk az értelmezést, érthető, hogy a rendezőt miért tölti el aggodalommal a film vagy a művészet vége lehetőség, mert akkor ugye eltűnik az emberi szabadság.

 

Az ilyen szabadságfogalom kifejezetten érdekes, hiszen csak szellemi szférában látja lehetségesnek a szabadságot vagy a róla való beszédet. A determinált és korlátok közé szorított ember csak egy szellemi tevékenyégben (pl. filmben) képes szabad lenni és kitörni élethelyzetéből.

Szólj hozzá!

Címkék: film mozi tér dragon san goodbye bu tsai inn viszontlátásra ming liang sárkánykocsma

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr841498288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása