HTML

filmekről

Olyan filmekről írogatok ezen a kis blogon, amelyek magukban hordoznak valamiféle eszmei mondanivalót, vagyis lehet róluk írni. Ezzel a blog nagymértékű szubjektivitását is elismerem, hiszen valamelyest önkényesen választom ki azt, hogy (szerintem) miről lehet írni, és miről nem. Számos olyan film van, amely soha nem fog belekerülni ebbe a blogba, pedg kiemelkedő, nélkülözhetetlen és alapműnek számít. Magamban hordozom azt a szkepticizmust, mely szerint bizonyos képi dominanciákat nem lehet eszmei síkon kifejezni. És azt is elismerem, hogy a katarzis pusztán tökélyre vitt képiséggel is elérhető, különösebb eszmei tartalom nélkül.

Friss topikok

Linkblog

Chan-wook Park - Oldboy

2009.01.26. 14:09 film

Tarantino annak idején nagyon nyomta ezt a filmet, vagyis nagyon beállt a rendező mögé. Azért tartom mindezt említésre méltónak, mert – egy barátom szavaival élve – ez a film olyan, mintha egy keleti Tarantino rendezte volna meg. Az alábbikaban közvetlenül nem ejtek szót a film képi megoldásairól, mert - bár Park nagyon koncentrál erre - kicsit túlerőltet egy-két jelenetet.

A szimbolika a bebörtönzött egyén sorsa körül forog, aki nem tudja, hogy miért börtönözték be, és ki tartja fogva. Ez egyrészt felveti a szabadság problémájának kérdését, amely tulajdonképpen azt a szimbolikát hozza magával, amit a Big Brother szerű világunk magával hordoz, vagyis a kinti világban is folyamatosan megfigyelnek, szabadságunk látszólagos, és a kinti világ is egy nagyobb börtönnek számít.

A másik kulcsfogalom a bosszú-bűn-bűnhődés hármas. A bűn (ebben az esetben egy akaratlanul elkottyantott bűnös viszony) miatt a főhősön bosszút állnak, a bűnhődés pedig végül kiemeli a cselekményt a trilógia első részére jellemző ok-okozat-véletlen-ok-okozat viszonyból. Ebben a filmben a bosszú folyamata egy adott ponton leáll, és helyet ad a katarzisnak.

Parkon látszik az általa is bevallott európai hatás, ott érezhető a film mögött Dosztojevszki regényeinek világa, az ógörög tragédiák elveszett és indokolatlanul sokat szenvedő hőse.

A filmről a következő Skype beszélgetés zajlott ma köztem és a kedves barátom között:

Film:  megnéztem az oldboyt

M: hello

Film: kemény nagyon

Film: bár egy kicsit túl van pörgetve azért

M: jó a 3 iron is – tetszett [Kim Ki-duk filmje]

Film: jaja

Film: kimkiduk visszafogottabb

Film: másképpen éri el a hatást

Film: a többi filmje is jó

Film: blue gate, spring, bad guy

Film: time

Film: stb.

M: nagyon finoman adagol, kurva jó

Film: ja

M: fenomenológus :)

Film: parkban azt unom egy kcisit, hogy túlspilázza a dolgot. kibaszott jó rendező, de nekem egy kicsit sok volt valamiért

Film: nem az esztétikát, hanem az cselekményt kavarja meg jó erősen

M: hát egymás után nem biztos h jó

Film: csak nem tudom, hogy erre szükség van-e anniyra erősen, mint ahogy ő csinálja

Film: szóval nem lett a kedvenc filmem, bár qva jónak tartom

Film: dukkot jobban szeretem

Film: de ez szubjekítv

M: jah

M: az oldboy utolsó jelente azért nem semmi

M: az a csávó amit ott alakít

Film: persze

M: amikro megtudja h a lánya

Film: jaja

M: hihetetlen jelenet az

Film: csak mondom, a film mint egész kicsit nem áll össze nekem

M: park nincs kiforrva eléggé még szerintem

Film: túl sokat akar a csávó egyszerre

Film: és kapkod

M: ezt mondom én is

M: nincs kifforva és kapkod, jah

Film: pl. duk sokkal érettebb

Film: hagyja kiforrni a jeleneteket

M: lebontja a héjakat, ami ugye epoché

M: és hagyja a lényeget megjelenni, de csak ha a néző is akarja

Film: pontosan

Film: ezt csinálja csomó filmjében

M: park túlságosan a képedbe mászik

Film: igen

Film: ez a bajom

M: de legalább jól csinálja

Film: persze

Film: csak mutatni akarja, hogy ő mennyire érzi a tragédiát, és milyen nagy csávó

Film: ha viszavenne jobb filmeket csinálna

M: a lady vengeance is hasonló, de lassabb film

M: a másik, hogy szerintem parkot a tematika miatt csak az érti igazából, aki szülő

Film: ja

M: az oldboy popularista, de ez is fontos eleme a mai filmeknek

Film: igen

M: elég ha csak arra gondolsz, hogy mondjuk hozott 200 ezer nézőt a többi koreai filmnek

Film: a nagy rejtélyt feloldja a végére, és mindenki boldog, hogy megértette a filmet

 

Szólj hozzá!

Címkék: skype park bűn tragédia bosszú bűnhődés oldboy chan wook dosztojevszki

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekrol.blog.hu/api/trackback/id/tr31903451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása